Przedszkole Samorządowe nr 12 w Piotrkowie Trybunalskim

Realizacja zadania utworzenie ogródka dydaktycznego "W zgodzie z przyrodą" w PS nr 12 została zakończona 06.11.2015r.

Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 2 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 2 =
Nasze przedszkole jest jednym z niewielu, które wygrało konkurs organizowany przez WFOŚiGW w Łodzi na " Utworzenie ogródków dydaktycznych przy przedszkolach 2015". Uroczyste otwarcie odbyło się 26.11.2015 r.
Wartość ogólna zadania wynosi: 38.136 zł
Dotacja WFOŚiGW W ŁODZI wynosi: 32.055 zł.
Dotacja Urzędu Miasta Piotrków Trybunalski wynosi: 6081,00 zł.

Założenie ogródka dydaktycznego umożliwi zdobywanie przez dzieci nowych doświadczeń z zakresu różnych sfer rozwoju. Własne działania i zabawy badawcze, eksploracja  pozwolą lepiej odkryć tajniki przyrody oraz rozwinąć świadomość ekologiczną u dzieci. Wpłyną także na zwiększenie atrakcyjności sytuacji edukacyjnych oraz wzrost zainteresowania u dzieci problematyką ekologiczną. Opracowano zatem kalendarium zajęć realizowanych w oparciu o utworzony ogródek dydaktyczny.  Cele ogólne realizowanych działań to m.in. rozbudzanie zainteresowań różnorodnością świata przyrody, kształtowanie postaw proekologicznych, kształtowanie umiejętności obserwacji otaczającego świata, budzenie zainteresowań badawczych, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej, rozwijanie umiejętności posługiwania się wybranymi przyrządami ( m.in. lupą, mikroskopem ), budowanie więzi emocjonalnej dziecka z otaczającą go przyrodą. Ponadto częste przebywanie w ogrodzie dydaktycznym  pozwoli propagować zdrowy styl życia oraz rozwijać aktywność ruchową u dzieci. Realizację założonych celów umożliwi zastosowanie odpowiednich metod, takich jak : oglądowa (obserwacja, pokaz, przykład ), czynna (samodzielnych doświadczeń, zadań stawianych do wykonania, ćwiczeń, kierowania własną działalnością dziecka), słowna , aktywizujące ( burza mózgów ), metody problemowe .  Proponowane sposoby realizacji działań w ramach zaplanowanego kalendarium to m.in. : zabawy badawcze, działalność plastyczno - konstrukcyjna, prace społeczno - użyteczne, zabawy ruchowe, konkursy, rozmowy, pogadanki, śpiew piosenek, recytacja wierszy, słuchanie bajek, opowiadań.                   
W ramach projektu zorganizowano  6 stanowisk : 1. Przyroda w czterech porach roku, 2. Eko - ścieżka, 3. Mini stacja meteorologiczna,   4. Pszczółkolandia, 5. Mandala przyrodnicza, 6. Skarbnica wiedzy przyrodniczej.

Stanowisko nr 1 -  to cztery rabaty w kształcie kół : wiosna, lato, jesień, zima. Każda z nich obsadzona roślinami charakterystycznymi dla poszczególnych pór roku. Wszystkie rośliny zostaną oznaczone metryczkami. W ramach stanowiska przewidujemy założenie budek lęgowych ( wiosna) oraz karmników dla ptaków ( zima). Między rabatami powstaną ścieżki ułatwiające bliższą obserwację przyrody.
Stanowisko nr 2 - jest przejściem pomiędzy poszczególnymi stanowiskami inspirującym dzieci do poznawania przyrody w sposób celowy i zarazem umożliwiającym przeżywanie holistyczne. Dzięki odkrywaniu zmysłami dzieci lepiej poznają otaczający świat. Stanowisko zostanie podzielone na 10 odcinków, kolejno wypełnionych następującym materiałem przyrodniczym:
• Kamyki;
• Kora;
• Bale wkopane w ziemię ułożone w pozycji poziomej wzdłuż ścieżki;
• Mech;
• Patyczki;
• Piasek;
• Pnie o różnej średnicy i wysokości wkopane pionowo w ziemię;
• ziemia;
• szyszki;
• bale wkopane w ziemię ułożone w pozycji poziomej w poprzek ścieżki.
Stanowisko nr 3 - to stacja meteorologiczna- jest wyposażona wyposażone w miernik wiatru, termometr i deszczomierz.
Stanowisko nr 4 - to ul dydaktyczny, który pozwoli dzieciom  lepiej poznać życie i pracę  pszczół. Będzie on zawierał gotowe elementy pasieki.
Stanowisko nr 5 - to koło o średnicy 3m. oddzielone otoczakami, mieszczące wewnątrz pięć kółek o średnicy 0,5 m.  wypełnionych piaskiem , otoczonych palisadami.  Dzieci będą mogły w nich układać różnorodne kompozycje z tworzywa przyrodniczego (kasztanów, żołędzi, szyszek, patyków, kamieni) znajdującego się w pojemnikach na środku dużego koła. Niezwyczajne przeżycia zmysłowe rozszerzają katalog doświadczeń dzieci, pobudzają ich fantazję i wpływają stymulująco na rozwój inteligencji.
Stanowisko nr 6 - to zadaszona wiata o wymiarach 7mx5m. Pod wiatą znajdują  się drewniane stoły oraz ławy na ok. 25 osób. Wiata przeznaczona jest na zajęcia dydaktyczne, organizacje konkursów ekologicznych oraz zabawy badawcze.
Ogródek dydaktyczny „ W zgodzie z przyrodą” został  oddzielony od pozostałej części ogrodu palisadą oraz  żywopłotem.

Do utworzenia ogródka dydaktycznego czynnie włączyli  się nauczyciele i pozostali pracownicy przedszkola oraz dzieci szczególnie z grup starszych wraz z rodzicami.
powrót